כיצד לכתוב תוכנית עסקית

אוגי דג'ורסקוביץ'
עדכון: 4 באוקטובר 2023
3 דקות לקרוא
FirstSiteGuide נתמך על ידי הקוראים שלנו. כאשר אתה רוכש דרך קישורים באתר שלנו אנו עשויים להרוויח עמלה. למידע נוסף
כיצד לכתוב תוכנית עסקית

סצנת העסקים המודרנית מאוד הפכפכה ללא קשר לענף. ישנן הזדמנויות רבות להרוויח כסף, אבל אתה אף פעם לא יודע מה יקרה בשנה הבאה, או כיצד שינויים כלכליים גלובליים יכולים להשפיע על הארגון שלך. 

אמנם פתיחת עסק נגישה יותר מאי פעם, מעל 50% מהארגונים נכשלים בחמש השנים הראשונות שלהם. לכן חברות חייבות לתכנן ולהתכונן לכל הצעדים המובילים להצלחה ארוכת טווח. 

אחד השלבים החשובים הללו הוא יצירת תוכנית עסקית. היום נדון כיצד תוכל לעשות זאת. 

מהי בעצם תוכנית עסקית? 

תוכנית עסקית היא מסמך פיזי או דיגיטלי המתאר את יעדי החברה וכיצד הם יושגו. זוהי מפת דרכים המפרטת את המבנה התפעולי, הכספים, השיווק, המכירות, המוצרים ועוד. חברות גדולות וסטארטאפים כאחד זקוקים ומשתמשים בתוכניות עסקיות כדי להישאר במסלול. 

חברות יכולות להשתמש במסמך זה הן פנימית והן חיצונית. ההנהלה יכולה להשתמש בה כדי להזכיר לעצמה לאן הארגון שלה צריך ללכת. במקביל, הם יכולים גם להציג את התוכנית העסקית למשקיעים פוטנציאליים כדי לשכנע אותם לתמוך בארגון. 

למרות שהם עוזרים הכי הרבה לחברות צעירות, תמיד כדאי שתהיה לך תוכנית עסקית מעודכנת שתוכל להסתמך עליה להכוונה עסקית. 

התחל עם תקציר המנהלים 

תקציר המנהלים הוא החלק הראשון של התוכנית שלך, והוא סקירה כללית של המסמך כולו. הוא מסכם נקודות קריטיות עבור הקוראים כך שהם יכולים למצוא בקלות את מה שהם מחפשים. לפעמים תחפשו קטע מסוים במסמך, והעמוד הראשון הזה מאפשר לכם לקפוץ מיד לאותו קטע. 

התקציר צריך להיות תמציתי וברור ולעודד את הקוראים לעיין בשאר המסמך. זהו חלק מהותי מהתוכנית העסקית. זה עושה רושם ראשוני, ולכן זה חייב להיות כתוב היטב. 

מידע שיכלול: 

  • ההזדמנות העסקית שלך; 
  • איך תנצל את ההזדמנות;
  • המודל העסקי שלך;
  • שוק היעד; 
  • אסטרטגיות מכירה ושיווק;
  • מתחרים עיקריים; ו
  • ניתוח פיננסי. 

תאר את החברה שלך בפירוט 

חלק תיאור החברה אינו חובה, אך כדאי לכלול אותו. זה המקום שבו אתה יכול לשתף את כל הפרטים על הארגון שלך. ראשית, התמקד בבעיות שזיהית בעבר בשוק יעד וכיצד העסק שלך יפתור את הבעיות הללו. 

התעמק בפרטים ורשום את כל הצרכנים, החברות והארגונים האחרים שאתה מתכנן למקד עם המוצרים או השירותים שלך. שוחח על היתרונות של השירותים או המוצרים שלך וכיצד הם יביאו הצלחה לארגון. 

האם יש לך מיקום טוב יותר לחנות, מוצרים טובים יותר, חווית משתמש מותאמת אישית או מומחיות מפתח? כלול את הפרטים האלה בתיאור החברה.

תיעד את כל הפוטנציאל ואת מחקרי השוק על הנייר 

תאר את שוק היעד שלך וכל מה שאתה יודע על הלקוחות הפוטנציאליים שלך. להסביר את פוטנציאל הצמיחה של התעשייה ושל השוק שלך. על ידי הכללת זה, יהיה קל יותר להגדיר את אסטרטגיות השיווק והמכירות הנכונות כדי להגיע ללקוחות ולהמיר אותם. 

כתבו כיצד החברה שלכם תתמקם בשוק וכיצד היא יכולה להסתגל לשינויים וצמיחה עתידיים. ספק מידע מפורט על התוכנית שלך כדי לנצל את היתרונות של השוק ולמשוך לקוחות. 

תאר שירותים או מוצרים 

פרק זה הוא הליבה האמיתית של המסמך. זה אמור להסביר את הבעיות שאתה שואף לפתור, איך אתה מתכנן לעשות זאת, הפתרונות שאתה מציע ואיך השירותים או המוצרים שלך משתלבים בשוק הזה. 

תאר את המוצרים והשירותים שלך וכיצד הם טובים יותר בהשוואה למתחרים שלך. אילו עסקים מספקים מוצרים או שירותים כדי לפתור את אותן נקודות כאב? איזה יתרון אתה מביא לשוק? 

זהו הפרק המושלם לתאר כיצד השירות שלך מציע יתרון תחרותי. רשום את כל היתרונות הללו. 

נתח את התחרות שלך 

זה חיוני ל להבין את המתחרים שלך כי הנוכחות שלהם משפיעה על הביצועים של העסק שלך. כלול מידע על המתחרים המובילים, אילו שירותים הם מציעים, המוצרים שלהם, איך הם ניגשים לשיווק ולמכירות, והמיתוג שלהם. 

הסבר מה הם עושים נכון ומה הם עושים לא נכון וכיצד אתה יכול לענות על הדרישות או הצרכים שהם לא ענו. הסבר מדוע העסק שלך צריך להתקיים במרחב התחרותי הזה והיכן תמצא לקוחות. 

יצירת אסטרטגיית מכירות ושיווק 

חלק זה של המסמך צריך להסביר כיצד אתה מתכנן להגיע ללקוחות שלך ולמכור להם. באילו גישות שיווקיות תשתמש, ואיך אתה מתכנן למכור? האם המוצרים שלכם מציעים משהו חדש, איכותי יותר, או שתציעו מחירים נמוכים יותר? 

דנו בתהליכים ובאסטרטגיות שתגדירו וכיצד כל זה יעבוד במציאות. הגדר כיצד השירותים והמוצרים שלך ממוקמים כדי לנצל הזדמנויות, כמו גם כיצד תוכל להתמודד עם איומים בשוק מנקודת מבט של מכירות ושיווק. 

תאר את המצב הכלכלי שלך 

תזדקק למימון יציב ומספק כדי להוציא לפועל את התוכניות העסקיות שלך. הסבירו מהיכן תקבלו את המימון הראשוני שלכם ואת כמות המשאבים שיוקצו להיבטים שונים של העסק שלכם. 

דון בכמה יעלה לספק מוצרים או שירותים ובהחזר ה-ROI הצפוי שלך. אתה צריך תקציב ברור כדי לקיים את הפעילות תוך כדי צמיחה של העסק שלך. 

להלן כמה היבטים שכדאי לכלול: 

הסבר על מבנה החברה (ניהול)

משקיעים רוצים להכיר את הצוות והמבנה הארגוני מאחורי העסק. שתף מי יהיה בתפקידים ספציפיים ואיזה סוג של אנשים אתה מתכנן להעסיק בעתיד. פרט את הניסיון, המומחיות וההשכלה של העובד. 

לאחר שעשית זאת, ספק סקירה כללית של ההיסטוריה, המיקום והמבנה המשפטי של הארגון. ספק סיכום המפרט מדוע הצוות הזה מסוגל להפוך את הרעיונות שלך למציאות וכיצד היכולות שלהם משתלבות ביעדים העסקיים שלך. 

מבנים עסקיים נפוצים: 

סיכום 

אלו הם חלק מהמרכיבים החיוניים שיש לכלול בתוכנית העסקית שלך. אתה יכול להשתמש בתבניות רבות ושונות של תוכנית עסקית כדי ליצור זרימה טבעית, ולכלול את הסעיפים הקריטיים ביותר בהתאם לתעשייה או לשוק היעד. קח את הזמן כדי לבחור את התבנית הנכונה לפני שתתחיל לעבוד על מסמך זה. 

השאירו תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *

שלח את זה לחבר